Saturday, February 19

Gizi Seimbang...

Untuk menjaga kesihatan tubuh kita, pengambilan gizi yang seimbang adalah sangat diperlukan. Entri kali ini, saya sentuh berkenaan gizi pemakanan yang seimbang. Semoga bermanfaat.
Pola makan yang tidak baik adalah dengan mengambil makanan berikut dengan jumlah yang banyak seperti makanan tinggi lemak, tinggi garam, tinggi gula tetapi rendah serat dan vitamin. Contoh  makanan di dalam kategori tersebut adalah ayam goreng, daging burger, kentang goreng, sate kambing dan sebagainya yang berkaitan. Ini kerana makanan tersebut dikhuatiri mudah diserang jantung koroner, gagal ginjal, hipertensi, diabetes dan lain-lain.
Gizi seimbang adalah pola pemakanan yang seimbang antara zat gizi yang diperoleh dari aneka makanan yang memenuhi keperluan zat gizi untuk hidup sihat, cerdas dan produktif.

Pola pemakanan sehari-hari adalah terdiri daripada: 
1. makanan pokok sumber karbohidrat / klori
2. lauk pauk sumber protein
3. sayur-sayuran sumber vitamin dan mineral
4. buah-buahan sumber vitamin dan mineral
5. susu sumber lemak, kalsium dan protein

Panduan Gizi Seimbang
1. Makanlah aneka ragam makanan setiap hari yang terdiri daripada kelompok pola makanan di atas
2. Makanlah makanan untuk memenuhi kecukupan energi
3. Makanlah makanan sumber karbohidrat setengah daripada keperluan energi
4. Bataskan pengambilan lemak dan minyak sehingga 25 % daripada keperluan energi
5. Gunakan garam beryodium
6. Makanlah makanan sumber zat besi seperti hati, kuning telur, daging, kekacang, dan sayuran berdaun hijau. Zat besi ini adalah salah satu unsur penting dalam pembentukan sel darah merah. 
7. Biasakan sarapan pagi untuk memelihara ketahanan fizik dan meningkatkan produktiviti kerja.
8. Minumlah air yang bersih dan cukup jumlahnya setiap hari. Air diperlukan oleh tubuh untuk mengatur keseimbangan cairan dan garam mineral, mengatur suhu tubuh dan melancarkan proses buang air besar dan kecil. Jumlah air yang diperlukan oleh tubuh adalah sekitar 6 - 8 gelas setiap hari.
9. Lakukan aktiviti fizik secara teratur untuk meningkatkan kesegaran, meningkatkan fungsi jantung dan melambatkan penuaan
10. Hindari minuman beralkohol
11. Makanlah makanan yang dijamin bersih
12. Baca label pada makanan

Semoga entri ini bermanfaat dan selamat mengamalkan pengambilan gizi yang seimbang.
 


0 comments:

Post a Comment

 

Sedang Online

widget