Tuesday, March 1

Anak Pengemis Masuk Universiti..

 

Saya sedang berjalan keluar daripada kolej saya, ketika saya melihat seorang pengemis tua, dalam lingkungan umur 50-an, sedang duduk meminta sedekah.. Selalunya, saya hanya memberi wang kepada mereka dan terus berlalu.. Entah kenapa, mungkin mood saya tengah baik dan saya pun tiada rushing nak ke mana-mana.. Saya lalu berbual2 dengan hamba Allah tersebut..
 
Saya : Sudah lama mengemis, pakcik..?

Pengemis : Ya.. lebih kurang sudah 18 tahun, nak..

Saya : Wah, sudah lama juga ya pakcik.. sehari biasanya dapat berapa pakcik..?
 
Pengemis : Paling sedikit RM50.00 nak..

Saya : Banyak juga ya pakcik..??

Pengemis : Bolehlah nak, untuk keluarga..

Saya : Ohhhh..... keluarga pakcik ada di mana..?

Pengemis : Isteri pakcik meninggal lama dah.. Anak pakcik pulak semuanya ada 3 orang, tiga-tiga lelaki.. Yang pertama dekat di Universiti Putra Malaysia di Serdang tu.. Yang kedua dekat Universiti Malaya , dan yang ketiga dekat Universiti kebangsaan Malaysia di Bangi nunn..

Saya :Wahh.. hebat- hebat keluarga pakcik ni.. boleh tahan juga ye..

Pengemis : (Sambil tersenyum) Biasalah nak.. Anak pun pandai apa, sekolah kat sini..?

Saya: (Membalas senyuman) Pakcik ni.. So anak pakcik tu semuanya masih kuliah..?

Pengemis : Tak lah.. semuanya mengemis seperti pakcik.. Diorang kata duduk mengemis dekat universiti ni banyak ckit incomnye pasal budak2 U ni pemurah! Lagi2 kalau dekat2 exam.. Setakat dua tiga ratus sehari tu biasalah!

Saya : Cisss..!!!
 

0 comments:

Post a Comment

 

Sedang Online

widget