Monday, September 22

Agar-Agar Pandan Santan


Assalamualaikum wbt...

Hari ni terasa macam nak buat agar-agar pandan santan.. Dah lama nak buat, tapi asyik tangguh je.. Lagipun abg wajihuddin suka sangat makan agar-agar ni.. tak sabar2 dia suruh potong agar-agar..

Agar-agar pandan santan ni sangat senang nak membuatnya.. Bahan-bahannya pun mudah nak dapat.. Jom kita tengok bahan-bahan yang diperlukan untuk buat agar-agar ni..

200g agar-agar
4 cawan air
1 cawan air pandan
2 cawan gula
Sedikit pewarna epal hijau
1 biji telur
2 cawan santan

Mudah je kan nak cari bahan-bahan ni... bila dah sedia semua bahan, jom kita mula buat..

1. Masukkan agar-agar, air, air pandan dan gula ke dalam periuk.. Masak sehingga agar-agar hancur..
2. Setelah agar-agar hancur, masukkan pewarna hijau..
3. Sambil mengacau bahan-bahan tadi, hancurkan telur dan masukkan dalam bekas santan.. Setelah itu, masukkan ke dalam periuk..
4. Kacau adunan sehingga menggelegak.. Lepas tu dah boleh tutup api.. Boleh terus tuangkan ke dalam loyang.. Biarkan agar-agar mengeras.. Masukkan dalam peti sejuk untuk rasa yang lebih enak..
Tadaaaaaa... dah pun siap agar-agar pandan santan..
Kalau yang ni, habis ke wajihuddin sorang je ni.. hehe.. tak sempat ummi nak makan.. takpe, banyak lagi dalam peti sejuk..

Ok.. sekian saje..

0 comments:

Post a Comment

 

Sedang Online

widget