Pages

Saturday, March 5

Rahmat Disebalik Dugaan..


9

Sebelum saya meneruskan pembacaan dalam novel Tuhan Masih Mencintaiku, rasanya elok juga saya membaca buku ini terlebih dahulu.. Rahmat Disebalik Dugaan.. Sejak akhir-akhir ni, dugaan sering datang dalam hidup.. Itulah fitrah dalam kehidupan yang ibaratnya seperti roda, kadang kita diatas, dan kadang kita dibawah.. Kadang kita gembira, ada masanya kita berduka.. semuanya perencah dalam hidup yang menjadikan hidup lebih bermakna.. dari dugaan inilah menjadi pengalaman berharga buat kita, dan dari pengalaman inilah merupakan guru terbaik buat kita.. SABAR, itu yang paling utama.. Yakin janji Allah.. Ingatlah, setiap ujian atau dugaan itu mendekatkan diri kita kepada Allah.. dan sesudah kesusahan itu ada kesenangan.. sesudah kesedihan itu, ada kegembiraan.. Sabarlah ayu..


Tajuk: Rahmat Disebalik Dugaan
Penulis: Kasmuri Selamat
Keluaran: Darul Nu'man

Sinopsis:
Kedamaian dan ketenangan hidup merupakan harapan setiap insan, bahkan jiwa manusia menginginkan agar kesenangan itu abadi dalam kehidupannya.. Tidak selamanya langit itu cerah, kadang-kadang mendung mewarnai perjalanan hari, kerana ia merupakan permintaan suatu ketentuan.. Begitu juga dalam kehidupan insan bahawa setiap penderitaan, dugaan dan kesengsaraan merupakan ketentuan Ilahi yang harus diterima dengan hati yang jernih..

Tidak ramai yang tahan dalam menerima ujian Allah swt, mungkin kerana dorongan hawa nafsu yang cintakan kehidupan di dunia ini.. Sesungguhnya sangat besar rahmat yang tersimpan di sebalik dugaan bagi insan yang sabar.. Umar bin Abdul Aziz berkata, "tidak ada suatu nikmat yang dikurniakan Allah swt, kepada seseorang, lalu diambil kembali nikmat tersebut sedangkan orang itu menerima takdir yang menimpa dirinya dengan sabar, melainkan Allah akan mengganti yang lebih baik bagi dirinya"..
 

0 comments:

Post a Comment

 
pregnancy

Sedang Online

widget